Vi har den siste tiden oppdaget en del faktura svindel hos våre kunder og vil i den forbindelse sette nytt søkelys på problemet å be alle våre kunder være oppmerksom på mulig falske fakturaer.
Hva er fakturasvindel:
Fakturasvindel er en av de vanligste formene for økonomisk svindel mot både bedrifter og privatpersoner. Metoden går ut på at svindlere sender ut falske fakturaer eller betalingskrav i håp om at mottakeren betaler uten å oppdage at kravet er ugyldig.
Dette kan eksempelvis gjøres ved:
· Svindleren kan utgir seg for å være en reell leverandør og sender en faktura for varer eller tjenester som aldri blir levert
· Svindleren kan sende ut en tilsynelatende ektefaktura med endret kontonummeret, slik at svindleren mottar pengene, istedenfor din leverandør.
· Svindleren kan sende ut abonnementer/avtaler som gjør at mottakeren ubevisst binder seg til kostbare avtaler
Hva bør man være oppmerksom på:
· Gjelder fakturaen varer eller tjenester du ikke kjenner igjen?
· Er det en kjent avsender eller leverandør?
· Er det uvanlig kort betalingsfrist?
· Ser fakturaen eller innholdet i fakturaen uprofesjonell ut? (logo, språk, mailadresser ol)
· Har en leverandør du har hatt før fått nytt kontonummer?
Ta kontakt med leverandøren din ved endring av kontonummer og hør om dette er korrekt.
Ha gode rutiner for godkjenning og betaling av faktura, pass på at varen/tjenesten faktisk er bestilt.
Har du betalt ut en falsk faktura og oppdaget at fakturaen er falsk etter at du har betalt?
Ta kontakt med banken så fort som mulig, de kan muligens stoppe overføringen om det ikke har gått for lang tid og ta kontakt med politiet for å anmelde forholdet.
Send oss en melding, så hører du fra oss så snart som mulig.